Leverans & frakt

Priser för konsument DHL paket
0-20kg 49kr
21-40kg 98kr
41-60kg 147kr
61-80kg 196kr
80kg och uppåt 200kr (levereras på halvpall)

Priser för grossister DHL pall
Beloppsgränsen för fri frakt är 6000 kr för kolonialartiklar. Om detta belopp inte uppnås tillkommer 250 kr i fraktavgift.

Samtliga priser som anges på matkompaniet.se är inklusive moms och exklusive fraktkostnad. Är du grossistkund är priserna exklusive moms och frakt.

Vi har valt att subventionera fraktkostnaden och alltid erbjuda fasta priser för att göra det enkelt för dig som kund. Du kan slippa fraktkostnaden genom att hämta dina varor på vårt lager i Borås.

.

 

Allmänt om frakter
Din order plockas av oss inom 6 timmar. För att beställa ska du ha fyllt 18 år.
Vid beställningar till privatperson skickas varorna med paket och hämtas ut vid närmsta DHL-ombud. Information om detta skickas ut via sms eller e-post.

Våra leveranser skickas med DHL och vi levererar endast inom Sverige. Information om leveranstid finns vid respektive produkt. Vissa orter har inte utkörning varje dag, vilket kan medföra att leveranstiden ökar något. Under högsäsong kan det ta ytterligare någon dag. Den angivna leveranstiden avser endast helgfria vardagar. Vid leverans till bostad kontaktar transportören dig senast dagen innan utkörning och avtalar om tid för leverans (tidsintervall om två till tre timmar, dagtid). Om du inte är hemma vid avtalad tid för leverans av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning. Vid leverans till företagsadress kommer fraktbolaget att köra ut varorna till angiven adress utan att först kontakta dig. Leveransen sker mellan 8.00 och 15.00. Om du inte är på plats debiteras du för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning.

Observera att för sändning som efter avisering ligger kvar på transportörens terminal tillkommer en avgift om 200 kr från och med fjärde dagen från det att godset aviseras (gäller även om du avtalar det med transportören). Sändningar där transportören inte har fått tag på mottagaren går i retur som outlöst gods sex dagar efter påbörjad avisering.

Leverans kan inte ske till boxadresser. Var därför noga med att ange en korrekt gatuadress och ett korrekt postnummer i samband med beställning. Tänk på att det nästan alltid är ett annat postnummer till gatuadressen än till boxadressen.

Vid leverans till annat ställe än din folkbokföringsadress kan du endast välja kortbetalning.

Det är inte möjligt att ändra leveransadress efter att sändningen har lämnat vårt lager.

 

Försvunna eller skadade varor
Matkompaniet tar allt ekonomiskt ansvar om varan kommer bort eller skadas under leveransen. Det är mycket viktigt att du kontrollerar dina varor noggrant vid mottagandet av leveransen. Ser du en skada på varan eller emballaget måste du anmäla detta direkt vid mottagandet. Om emballaget är skadat måste du kontrollera att alla artiklar som är beställda finns i paketet, kontrollera mot följesedeln. Du kan inte anmäla synliga skador eller saknat innehåll efter mottagandet av varan om du har skrivit under fraktsedeln utan anmärkning vid mottagandet. Gör gärna en besiktning tillsammans med transportören vid mottagandet. Om du upptäcker skada när du packar upp dina varor måste du anmäla det till oss inom 2 arbetsdagar från att du tog emot dina varor. OBS! Vid skada får varken gods eller emballage kasseras innan slutförd utredning.

Ångerrätt för konsumenter (privatpersoner)
Som privatperson har du, enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagars ångerrätt på alla varor. Om du vill ångra ditt köp ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om det inom 14 dagar från och med den dag då du tog emot dina beställda varor. Vi ber dig att skicka meddelandet skriftligen, via e-post (info@matkompaniet.se) eller brev (Matkompaniet AB, Företagsgatan 55, 504 64 Borås). Du kan också fylla i och till oss skicka in det standardformulär som finns på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Du kan däremot inte ångra ditt köp enbart genom att låta bli att lösa ut din vara, utan ett särskilt meddelande till Matkompaniet måste skickas. När du har ångrat ditt köp ska du utan dröjsmål, och senast 14 dagar efter det att du ångrat köpet, skicka eller lämna tillbaka varan till Matkompaniet. Det är du som kund som betalar för returfrakten samt står för risken för varorna under transporten. Det är därför viktigt att varor som skickas tillbaka paketeras väl.  Om du vill så hjälper vi dig gärna med returen, kostnaden för returfrakten är då 100kr för 20kg och 200kr för 40kg osv.

Om du har ångrat ditt köp kommer vi att göra en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället, senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet, dock senast när vi har fått tillbaka varorna. För att du ska kunna få en fullständig återbetalning krävs att varan är i sitt ursprungliga skick, vilket bl.a. betyder att du inte har öppnat varan.

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Outlöst gods
Outlösta sändningar utgör aldrig ensamt ett utnyttjande av ångerrätten utan särskilt meddelande till Matkompaniet AB måste göras. För retur av outlösta sändningar tar vi 100kr per sändning plus 100kr för 20kg och 200kr för 40kg osv.. Frakten till kund återbetalas ej.

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en överlägsen användarupplevelse. Om du vill veta mer om cookies och hur vi använder dem, vänligen klicka på learn more.

Learn more